Tussen 1823 en 1826 is in opdracht van koning Willem I het kanaal (de Zuid-Willemsvaart) voltooid, als verbindingskanaal tussen Maastricht en Den Bosch. Deze kaarsrechte waterweg doorsnijdt allerlei oudere structuren, onder andere de verbinding Biest - Laarderweg en Beekpoort - Oude Hushoverweg. Ook vormde het een barrière tussen noord- en zuidzijde. Aan de andere kant bracht het kanaal en de daarmee gepaard gaande transportmogelijkheden economische groei in Weert. Er ontstond bedrijvigheid langs de kades, zoals het voormalige Landbouwbelang, de Wertha Bierbrouwerij en de Meelfabriek. Ook ontstond woonbebouwing langs het kanaal. Het geeft hiermee een goed tijdsbeeld van de groei van Weert in de 19e en 20e eeuw. ![]() Verliefdenlaantje GAW Beeldbank A3897 WetenswaardIn dit gebied is het beeld gevarieerd, maar merendeels in tact gebleven. Karakteristiek hierbij zijn de bebouwing uit begin 20e eeuw, waaronder arbeiderswoningen, aan de Noordkade en de bebouwing uit dezelfde tijd aan de Minderbroederslaan, die voornamer is, evenals die aan de achterliggende straten. Beide zijn representanten van de economische groei en de industrialisatie van Weert in de 19e een 20e eeuw. Het kanaal zelf vormt de ruggengraat van het samenhangende historische ensemble met de sterke laanbeplanting van lindes en kastanjes en de verhoogde aanleg van het onverharde Verliefdenlaantje. Monumenten in dit gebiedIn het gebied staan drie rijksmonumenten. Ga voor meer informatie naar het overzicht. | ![]() Gemeentelijk Stadsgezicht III. Kanaal tussen Stadsbrug en Biesterbrug Klik op de afbeelding voor een vergroting Terugblik1823 - 1826Aanleg Zuid - Willemsvaart die de ontwikkeling van het gebied een impuls geeft. 1867Opening Biesterbrug op 16 juni die de oversteek met een veerpont(je) vervangt. 1964Rectoraat Biest viert op 4 oktober het tienjarig bestaan. Lees ook:![]() ![]() ![]() |